-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46812 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:25

آيا كسي كه براي مرده اي ختم قرآن مي كند براي او نيز ثوابي نوشته مي شود؟ آيا خواندن دو صفحه از قرآن را مي توان براي مرده نيت كرد يا باد كلّ قرآن خوانده شود؟

خواهر محترم و گرامي! ضمن تقدير و تشكر از اعتماد و مكاتبه با اين مركز به اطلاع شما مي رسانيم كه سفارشهاي زيادي دربارة تلاوت قرآن و اهميّت دادن و عمل كردن به آن، در خود قرآن و روايات شده است: انّ الّذين تيلون كتاب الله...؛ كساني كه كتاب الهي را تلاوت مي كنند و نماز را بر پاي مي دارند و از آنچه به آنان روزي داده ايم، پنهان و آشكار انفاق مي كنند، تجارتي (پرسود و )بي زيان و خالي از كساد را اميد دارند.[1]

پيامبر گرامي (ص) فرمود: اي پسرم، از قرائت قرآن غافل مشو. قرآن قلب را زنده مي كند و از فحشا و منكر و ظلم نهي مي كند.[2]

علي(ع) مي فرمايد: من أنس بتلاوة القرآن لم توحشه مفارقة الاخوان؛ كسي كه به تلاوت قرآن انس پيدا كند، مفارقت و مرگ برادران، او را به وحشت نمي اندازد.[3]

از مجموع سخنان معصومين(ع) فهميده مي شود، ختم و تلاوت قرآن حتي براي ديگران، براي قاري قرآن نيز داراي ثواب و اثر مي باشد. اگر انسان اعتقاد به قرآن و تلاوت آن نداشته باشد، به سراغ قرآن نخواهد رفت. همان ميزان ثواب براي قاري نوشته مي شود.

انسان مي تواند هر قدر حتي به اندازة دو صفحه براي درگذشتگان و والدين حتّي ائمة اطهار(ع) قرآن تلاوت نمايد و ثواب آن را به ارواح پاك آن ها نثار نمايد.

نيازي نيست كه حتماً كلّ قرآن را براي اموات ختم نمايد. همانند مجالس ختم و فاتحه، هر قدر قرآن تلاوت شود، به روح مرده ثواب عايد مي شود. امام صادق(ع) مي فرمايد: تدخل علي الميّت في قبره الصّلاة والصّوم والحجّ والصّدقة و البرّ و الدّعاء و يكتب اجره للّذي فلعه و للميّت؛ نماز و روزه و حجّ و صدقه و نيكي و دعا كردن، بر ميّت در قبر داخل مي شود و اجر و پاداش اين كارها و نيكي ها، هم بر كنندة آن و هم بر ميّت نوشته مي شود.[4]

[1] فاطر (35) آية 29.

[2] كنز العمّال، ج 2، ص 291،حديث 4032، چاپ مؤسسة رسالت بيروت.

[3] غررالحكم، حديث 2441.

[4] وسائل الشيعه، ج 5، ص 367، چاپ اسلاميّه.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.